Spelåren 2016 -

Arkiv

Marinens Musikkår

25 september 2016

Konsertfakta

Datum
Söndag 25 september

Konsertstart
15.00

C. Nielsen – Helios Ouverture, opus 17
E. Grieg – Pianokonsert, a-moll
A. Ginastera – Impetuosamente ur
Pampeana nr 3
S. Revueltas – La Noche de Los Mayas
A. Ginastera – Danza Final ur Estancia

Dirigent: Joachim Gustafsson
Piano: Per Tengstrand

Gästspel med Marinens Musikkår

Marinens Musikkår har anor sedan slutet av 1600-talet och har verkat sedan dess. Den är idag en av Försvarsmaktens tre professionella musikkårer och består av 30 heltidsanställda yrkesmusiker. Musikkåren medverkar vid officiella statsbesök, kungliga audienser, högvakter osv. men har även en omfattande konsertverksamhet till olika målgrupper med en bred repertoar för att möta ny publik. Den är stationerad i Karlskrona.

Pianisten Per Tengstrand är en av Sveriges mest framstående pianister på de internationella konsertscenerna. Han har haft stora framgångar i USA där han sedan flera år är bosatt med sin fru och kollega, pianisten Shan-shan Sun. Han är konstnärlig ledare för New Nordic Music Festival i New York och för pianofestivalerna i Helsingborg och Giresta. Bland ett otal internationella priser märks kanske främst förstapriset i den internationella pianotävlingen i Cleveland 1997. Tengstrand hyllas för sin briljanta teknik och framträder regelbundet tillsammans med de stora orkestrarna i Skandinavien och andra orkestrar runt om i världen. Han har fått den svenska kungliga medaljen Litteris et Artibus som den yngsta någonsin.

Här framför han Griegs älskade pianokonsert, som anses vara en av världens mest populära pianokonserter, skriven 1868. Efter paus blir det sydamerikanska rytmer.

ROMANTISK CELLOMUSIK

27 september 2016

Konsertfakta

Datum
Tisdag 27 september

Konsertstart
19.00

A. Dvorak – Slaviska danser nr 1, 3 och 8
P. Tjajkovskij – Pezzo Capriccioso för cello och orkester
E. Elgar – Enigmavariation IX, ”Nimrod”
A. Dvorak – Cellokonsert, h-moll

Dirigent: Joachim Gustafsson
Cellosolister: Jesper Svedberg,
Kristian Hencz Chojecki

ROMANTISK CELLOMUSIK

Dvorak är en klassisk nationalromantiker, som gärna använder folkmusik i sina kompositioner, som i hans slaviska danser, varav några inleder denna konsert. Hans cellokonsert har kallats ”den största” och ”kungen” bland alla cellokonserter. Den skrevs under tonsättarens tid i New York 1895. Alla cellister med självaktning har den på sin repertoar.

Den Boråsbördige Jesper Svedberg fick sitt solistdiplom 1998 efter studier för prof. Frans Helmerson och Torleif Thedeen. Han är medlem i Kungsbacka Piano Trio. 1999 vann de Melbourne International Chambermusic Competition och följande år blev de New Generation artists på BBC. Trion har turnerat och spelat på festivaler över hela världen. 2008 mottog de Musikaliska Akademiens stora interpretpris ur kronprinsessan Viktorias hand. De anordnar varje sommar en kammarmusikfestival i Kungsbacka, nu för 16:e året.

Som solist har Jesper spelat med bl.a. Sveriges Radios och Helsingborgs Symfoniorkestrar, Dalasymfoniettan, Sjællands Symfoniorkester, BBC Scottish Symphony.

Sedan 2010 innehar han solocellisttjänsten i Bournemouth Symphony Orchestra. Han spelar på en Grancino cello från 1699, utlånad av Järnåkerfonden.

Den unge Kristian Hencz Chojecki, en av förra årets stipendiater från den Weylerthska fonden, spelar även ett cellostycke av Tjajkovskij.

Vid denna konsert delas även 2016 års stipendium ur Weylerths fond II ut.

MUSIK UTAN GRÄNSER

15 november 2016

Konsertfakta

Datum
Tisdag 15 november

Konsertstart
19.00

W. A. Mozart – Violinkonsert nr 5, A-dur
J. S. BachKonsert för två violiner, d-moll
Folkmusik från Irland, Frankrike, Balkan m.m.

Dirigent: Gilles Apap
Violinsolister: Gilles Apap,
Alexander Hencz Chojecki

MUSIK UTAN GRÄNSER

Gilles Apap är både dirigent och solist I denna konsert som vi kallat “Musik utan gränser”. Själv är Apap gränslös då han är född i Algeriet, uppvuxen i Frankrike och numera bosatt i Kalifornien.
Gränslösheten gäller även hur han tar sig an klassisk musik. Han river fördomarna om att denna skulle vara något mossigt och förlegat. Som violinist befinner han sig i världens toppskikt och behärskar de flesta genrer – klassisk, jazz och folkmusik för att nämna några. Som dirigent lockar han på ett okonventionellt sätt fram det bästa av orkesterns musiker. Han turnerar världen över tillsammans med de riktigt stora symfoniorkestrarna. I Sverige har han gjort bejublade framträdanden på ett antal orter bland annat med Nordiska kammarorkestern i Sundsvall.

Vi kan förvänta oss en kväll utöver det vanliga och med olika sorters musik, virtuost spel, personliga tolkningar och massor av humor.

I Bachs konsert för två violiner spelar han tillsammans med den unge Alexander Hencz Chojecki, som förra året tilldelades ett av våra Weylerthsstipendier.

Alla violinstuderande och deras lärare från Kulturskolan i Borås är inbjudna att som åhörare inspireras av denna konsert!

RESOR ÖVER HAV

5 februari 2017

Konsertfakta

Datum
Söndag 5 februari

Konsertstart
14.00

G. Nordqvist – Till Havs
J. Williams – Prinsessan Leias tema ur Star Wars, episod IV A
P. Glass – Stråkkvartett nr 2, Company
G. Riedel – I natt jag drömde om havet (ur Nu sjunger näktergalen)
A. Dvorak – Ur Symfoni nr 9, e-moll, ” Nya världen”
G. Rossini – William Tell, Ouvertyr
B. Andersson/B. Ulveus – Hemma (ur Kristina från Dufvemåla)
Sydamerikanska rytmer 

Dirigent: Joachim Gustafsson
Presentatör och sångsolist: Marie Arturén

Kulturskolans mellankör och slagverkselever

RESOR ÖVER HAV

I denna familjekonsert för alla barn mellan 7–90 år tar vi er med över haven för att med musikens hjälp få er att märka hur det låter och kan kännas! Tänk att få resa långt bort och uppleva havets alla skiftningar. Det finns de som måste resa bort från sina hem. Som kastar sig in i en för liten båt och som till slut kommer fram och behöver någonstans att kalla hemma. En resa kan vara äventyr, rädsla, vänner, storm och hemlängtan.

Sångerskan Marie Arturén, som är välkänd för Boråspubliken genom hennes många framträdanden med bred repertoar; jazz, allsång och teater. Hon leder oss tillsammans med Kulturskolans kör över haven. Med hjälp av musik försöker vi förmedla olika känslor, från prinsessan Leia i Star Wars och Glass Company, till Dvoraks kända symfoni Nya världen. Det blir kraftig storm tillsammans med Rossinis ouvertyr ur Wilhelm Tell för att slutligen komma till Hemma ur Kristina från Dufvemåla. En fantastisk resa som vi hoppas inte ska lämna någon oberörd. Producent för denna del av konserten är Helena Röhr, Malmö.

Ta gärna med barn och barnbarn till denna familjekonsert för att locka dem in i musikens underbara värld!

I konsertens andra avdelning byter vi helt fokus. Då blir det livliga sydamerikanska rytmer med sång och musik skriven av A. Tojar m.fl. Vår dirigent är ju nu även gästdirigent i Bogota, där han hämtat hem dessa tongångar. Där medverkar även Kulturskolans slagverkselever.

3 x B

21 mars 2017

Konsertfakta

Datum
Tisdag 21 mars

Konsertstart
19.00

A. Bruckner – Ouvertyr, g-moll
L. v. Beethoven – Symfoni nr 5, c-moll ”Ödessymfonin”
J. Brahms – Violinkonsert D-dur

Violinsolist: Christian Svarfvar
Dirigent: Joachim Gustafsson

3 x B

I kväll lyssnar vi till tre giganter, som skrev sin musik under 1800-talet. Alla har efternamn som börjar på B och bjuder på hög igenkänningsgrad. I den inledande ouvertyren från 1863 av österrikaren Bruckner hörs den mogna musik, som han senare skulle utveckla i sina symfonier, och här framkommer hans förmåga att få en relativt liten orkester att nå stora effekter.

Att Beethoven vid sekelskiftet kom som en stormvind in i den klassiska epoken är oomtvistat, och den 5:e symfonin från1808 startar med ett hotfullt knackande tema. Möjligen är det Beethovens känslor inför tragedin i sitt öde att tidigt bli döv, som här fått sin rytmiska form. När han skrev symfonin hade han en djup depression bakom sig, men nu hör man i sista satsen hur moll förbyts i dur. Kompositörens seger över sig själv!

När Brahms skrev sin enda violinkonsert 1879, hade han redan nått stor berömmelse som pianist. Genom sin bekantskap med violinisten Joachim fick han goda råd om hur solostämman skulle utformas. Dock tyckte denne att violinsolot var alltför svårt att spela, men Brahms höll fast vid sin ursprungliga konstnärliga idé.

Nu kommer den erfarne violinisten Christian Svarfvar till vår orkester och spelar denna numera högt uppskattade violinkonsert. Svarfvar har utbildats i Stockholm såväl som vid Julliard School i New York, där han fick slutomdömet ”Highest Honor”. Christians spel präglas av stor passion med en mycket sensibel och vacker ton.

OPERA FINALMENTE!

25 april 2017

Konsertfakta

Datum
Tisdag 25 april

Konsertstart
19.00

V. Bellini – Norma-ouvertyr
G Rossini – Ur Barberaren i Sevilla
G. Verdi – Ur La Traviata
G. Verdi – Slutscen ur Otello
G. Puccini – Slutscen akt 1 ur La Boheme
U. Giordano – Slutscen ur Andrea Chénier

Dirigent: Joachim Gustafsson

Sångsolister:
Ann-Christine Larsson, sopran
Mario Diaz, tenor

Solister från Högskolan för scen och musik i Göteborg

OPERA FINALMENTE!

Säsongens sista konsert kommer att bjuda på stor dramatik i form av finalpartier ur några av världens mest älskade operor. Vi kan utlova starka känslor, tragiska avsked och ond bråd död. Ja, myten om att alla dör i operans värld besannas i denna konsert. Förbered dig på följande, Otello är svartsjuk och mördar sin hustru och tar sitt eget liv.

I Giordanos opera Andrea Chénier befinner vi oss i den franska revolutionen. Chénier döms till döden på falska anklagelser. Maddalena, hans älskade, mutar en vakt, så att även hon sätts upp på de dödsdömdas lista för att få dö tillsammans med sin stora kärlek.

Ann-Christine Larsson har tidigare gästat Borås Symfoniorkester. Hon är verksam vid de stora operascenerna i Sverige och gästspelar även utomlands. Hon har med stor framgång kreerat roller av bl.a. Bizet, Mozart, Puccini, Stravinsky och Verdi.

Mario Diaz är bördig från Chile och har studerat vid Operahögskolan i Stockholm för bl.a. Nicolai Gedda. Diaz har en bred repertoar med ett visst specialintresse för den sena romantiken och verismen. 2009 utsågs han till professor vid Mozarteum i Salzburg.

JUBILEUMSKONSERT

19 SEPTEMBER 2017

Konsertfakta

Datum
Tisdag 19 september

Konsertstart
19.00

A. Dvorak – Stråkserenad, E-dur, sats nr 1

R. Wagner – Isoldes kärleksdöd ur
Tristan och Isolde

J. Rodrigo – Concierto de Aranjuez, sats nr 2

H. C. Lumbye – Konsertpolka för två violiner
och orkester

F. Chopin – Rondo à la Krakowiak, F-dur

P. Tjajkovskij – Pianokonsert nr 1, b-moll,
sats nr 3

A. Dvorak – Symfoni nr 8, ” Den engelska”, G-dur

Dirigent: JOACHIM GUSTAFSSON

Solister:
ANN-CHRISTINE LARSSON, sopran
MAGNUS GUTKE, gitarr
TAPANI STENROS, violin
ROLF MÅRTENSSON, violin
STEFAN LINDGREN, piano
LARS HÄGGLUND, piano

JUBILEUMSKONSERT

Det låter otroligt eller hur? Men i 25 år har Joachim arbetat med vår orkester och utvecklat den till en allt högre kvalité. Detta måste firas och vi har valt att engagera några av hans bästa vänner och kolleger som han arbetat med genom åren och göra en storslagen konsert! Denna är fylld av idel godbitar med stor variation.

Vi inleder med den vackra stråkserenaden av Dvorak, en kompositör som betytt mycket för Joachim. Därefter tolkar Ann-Christine Larsson ett av operavärldens vackraste parti: Isoldes kärleksdöd. Denna kan inte lämna någon oberörd. Gitarrkonserten de Aranjuez hör väl till de mest spelade och älskade av all klassisk gitarrmusik; här framförd av Magnus Gutke. Lumbyes Konsertpolka är ett livligt stycke som spelas av orkesterns konsertmästare Tapani Stenros och hans vikarie på posten Rolf Mårtensson. Stefan Lindgren, som har varit en återkommande gäst genom åren, har valt att bjuda oss på Chopins Rondo. Den för Boråspubliken välkände Lars Hägglund avslutar sedan den första avdelningen storslaget med inget mindre än tredje satsen ur Tjajkovskijs första pianokonsert. Vi avslutar med Dvoraks 8:e symfoni, som har en speciell plats i Joachims hjärta, då det var den symfoni, som han dirigerade vid sitt första framträdande tillsammans med BSO. Kom och fira med oss!

Vid denna konsert delas även 2017 års stipendium ur Weylerths fond II ut. 

NÄKTERGALARNA

14 NOVEMBER 2017

Konsertfakta

Datum
Tisdag 14 november

Konsertstart
19.00

C. Nilsson – Ofelias Klagan

E. Grieg – Jeg elsker dig

S. Hebbe – Fjorton år

Operastycken av: V. Bellini, G. Donizetti, C. Gounod, W.A. Mozart, G. Verdi

Dirigent: JOACHIM GUSTAFSSON

Operatrion Divine:
CAROLINE GENTELE, sopran
GABRIELLA LAMBERT-OLSSON, sopran
JAQUELINE MIURA, sopran

NÄKTERGALARNA

Med sitt sätt att presentera välkända operastycken, med glimten i ögat och med missionen att sprida opera till alla överallt, har de tre sopranerna sjungit sig in i våra hjärtan. I kvällens föreställning bjuds en skön blandning av operapärlor och traditionell musik och folkvisor.

Näktergalarna är ett musikaliskt drömspel om de tre världsstjärnorna Jenny Lind (känd över hela världen som den svenska Näktergalen), Christina Nilsson (känd för att ha skapat masshysteri utanför Grand Hotel) och Signe Hebbe (känd för att ha startat grunden för svensk scenskola). För manus står Cecilia Sidenbladh och för regi Stina Ancker.

Vi får vara med om ett fantasifullt möte mellan de tre ofattbart hyllade operastjärnorna som under 1800-talet tog hela världen med storm i en tid då kvinnor inte ens var myndiga eller hade rösträtt. Deras liv var otroligt dramatiska och händelserika. Två av dem kom från extrem fattigdom men blev enormt förmögna på sin sång. Det är en historia om tre ”osynliga” barn som tog plats i världen – med råge. Denna magiska historia innehåller både skratt och gråt, intriger och passionerad kärlek.

Divine framförde delar av föreställningen på den direktsända Nobelbanketten 2013.

I oktober 2016 spelade Divine Näktergalarna i Chicagos kulturhus, Preston Bradley Hall, och fick där ett mycket varmt mottagande.
I Stockholm har den spelats för fulla hus både på Confidencen och på Klarascenen på Stockholms Stadsteater.

Detta är första gången som Näktergalarna framförs tillsammans med en symfoniorkester.

Läs gärna mer om Divine på:
www.divineopera.se

JORDEN RUNT

4 FEBRUARI 2018

Konsertfakta

Datum
Söndag 4 februari

Konsertstart
14.00

Dan Bornemark – Fruktsallad

Dan Bornemark – Jorden Runt

John Williams – Star Wars

Dirigent: EMANUEL KLING

Keyboard och sång:
DAN BORNEMARK
HJÖRDIS BORNEMARK
SIGNE BORNEMARK
Kör:
BORÅS
KULTURSKOLA

JORDEN RUNT

Dan Bornemark har gått i mamma Gullans fotspår och gjort spännande musik för barn sedan tidigt 90-tal, ofta i samarbete med symfoniorkestrar. Dan arrangerar all musik själv, ett arv han förvaltar efter pappa Valter (som växte upp i Borås). Idag får vi höra Dan med döttrarna Hjördis och Signe, 13 respektive 11 år, tillsammans med barnkör och Borås Symfoniorkester.

När Dan drar igång med sitt berättande och showande, infinner sig en trivsam känsla både hos barn och vuxna med barnasinnet i behåll. Som vuxen gläder man sig speciellt åt hur han kan få en barnkör att både sjunga och agera på ett så naturligt och lustfyllt sätt.

Efter paus lämnar vi jorden och ger oss ut i dess omgivning. Emanuel Kling, som till vardags dirigerar Sveriges största amatörsymfoniorkester, Gothia Concentus, dirigerar här en välbesatt Borås Symfoniorkester i musiken till Star Wars. Denna Oscarsnominerade musik har kommit ur filmmusikmästaren John Williams hand liksom musiken till filmer som Skyskrapan brinner, Hajen, Närkontakt av tredje graden, ET och många fler. Ledmotivet till Stjärnornas Krig, som ni troligen känner igen, tillhör filmhistoriens mest kända verk.

BLÅSDUETT CONCERTINO

6 MARS 2018

Konsertfakta

Datum
Tisdag 6 mars

Konsertstart
19.00

W. A. Mozart – Ouvertyren till Cosi fan tutte

R. Strauss – Duett Concertino, F-dur

W. Stenhammar – Symfoni nr 2, g-moll, opus 34

Dirigent: JOACHIM GUSTAFSSON

Solister:
SEBASTIAN WAGNER, fagott
STEN WESTERLUND, klarinett

BLÅSDUETT CONCERTINO

När Wolfgang Amadeus Mozart år 1789 fick beställning på en opera skrev han Cosi fan tutte under två vintermånader. Då hade han och librettisten Lorenzo da Ponte redan operan Figaros bröllop bakom sig, och där fanns uppslaget till denna nya opera. Otro­hetstemat där följdes upp i denna komiska opera som onekligen har en tvist på det temat.

I Richard Strauss duett för klarinett och fagott får vi höra ett fullmoget verk av en åldrad kompositör, som med all sin livserfarenhet skapade ett både spirituellt och allvarligt samtal mellan de två blåsarna. Strauss antydde att stycket har förbindelse med Andersens saga om svinaherden där fagotten är svinaherde och klarinetten är prinsessa, eller kanske att en dansande prinsessa förvandlar en björn till prins. Hursomhelst har Strauss skapat ett verk som närmar sig den neoklassisistiska stilen med en tjusig transparent orkesterklang.

På fagotten hör vi Sebastian Wagner som är född i Heidelberg och utbildad vid musikhögskolorna i Mannheim och Detmold. 1994 kom han till Göteborgsoperan där han är stämledare och solofagottist. Klarinetten trakteras av skånefödde Sten Westerlund som varit solist i Arméns musikkår och numera spelar i Göteborgsoperans orkester. Han har utbildats både i Ingesund och vid Malmö musikhögskola.

Wilhelm Stenhammar fullbordade sin andra symfoni 1915, och tillägnade den ”mina kära orkestermusiker i Göteborgs Symfoniorkester”. Starkt influerad av både Bruckner och Brahms har han i den andra symfonin funnit en klart nordisk atmosfär med ambitionen att skriva en ”nykter och ärlig musik”. Här möter samtidens djärva harmonier äldre tiders polyfoni.

OPERASTUDENTERNAS AFTON

17 APRIL 2018

Konsertfakta

Datum
Tisdag 17 april

Konsertstart
19.00

W. A. Mozart – Ur Trollflöjten

J. Strauss – Ur Läderlappen

G. Verdi – Ur Rigoletto

Dirigent: JOACHIM GUSTAFSSON

Presentation:
MONICA DANIELSSON

Sång:
STUDENTER FRÅN HÖGSKOLAN
FÖR SCEN OCH MUSIK I GÖTEBORG
STUDENTER FRÅN MOZARTEUM I SALZBURG

OPERASTUDENTERNAS AFTON

Studenterna från operalinjen på Högskolan för Scen och Musik går en treårig utbildning. Denna kväll får vi i höra dem som snart är klara. Detta väcker stora förhoppningar, inte minst för oss som hörde flera av eleverna redan förra året. De imponerade verkligen på publiken med sina vackra ungdomliga röster.
I år blir det lite av en ”examen” inför boråsarna. Vi kompletterar med några internationella studenter från Mozarteum i Salzburg, så att vi även kan framför populära operanummer, som kräver en mer varierad besättning. Detta utbyte mellan Sverige och Österrike kommer säkert att inspirera de unga sångarna till ytterligare ansträngningar.

Konserten inleds med kända operaarior och berömda operaensembler. Ur Mozarts Trollflöjten, som är ett drömspel om kärlekens kraft inspirerad av österländsk mysticism, får vi möta Papageno, Nattens drottning och Sarastro. I Figaros Bröllop, som skrevs 1781, finns idéer som förebådade den franska revolutionen, där greven blir rival till sin tjänare men förlorar spelet. Ett lustspel med många förvecklingar som inbjuder till skratt.

I andra avdelningen skall vi få njuta av en äkta Wieneroperett, Läderlappen. Denna är skriven av Johann Strauss d.y. och tillhör denna älskade genre, som gjort sitt segertåg över världen såväl på Kungliga Operan, som på Metropolitan. Vi kommer här att bjuda på ett flertal örhängen med stor igenkänningsfaktor.

Avslutningsvis blir det bl.a. kvartetten ur Verdis Rigoletto, som väl utan tvekan är en av de mest raffinerade och älskade operaensembler!

Allt kommer att presenteras av operalinjens studierektor, Monica Danielsson från HSM. Detta borgar för att inte bara studenterna utan även vi i publiken får en mer fullvärdig totalupplevelse!

GREAT AMERICAN SONGBOOK

25 SEPTEMBER 2018

Konsertfakta

Datum
Tisdag 25 september

Konsertstart
19.00

Låtarna presenteras från scenen,
ev. i annan ordningsföljd.
Save the last dance
Moon river
Feeling good
Something stupid
Fields of gold
Bridge over troubled waters
New York, New York
I’ve got you under my skin
Can’t help loving that man of mine
One hundred easy ways to lose a man
New York state of mind
Swing
Somewhere

Efter paus kommer årets stipendier
ur Weylerths fond att utdelas.

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister:
EVELYN JONS
PETER JOHANSSON

GREAT AMERICAN SONGBOOK

Vi inleder årets säsong med idel godbitar! Populära sånger från Broadways musikal och film på 1920- till 1950-talet. Mest kända kompositörer är Leonard Bernstein, Irving Berlin, George Gershwin, Cole Porter, Richard Rogers, Henry Mancini m.fl. De har producerat en låtskatt som fick en nytändning på 1970-talet och lever än. I arrangemang för symfoniorkester med radarparet Evelyn Jons och Peter Johansson kan vi utlova en verkligt svängig festkväll! Evelyn har gjort stor succé med dessa sånger tillsammans med GSO. Vi har blandat och gett med båda solisterna var för sig men även härliga duetter. Det blir dels mer kända melodier dels några som Ni kanske inte hört förut.

Evelyn Jons är en mångfacetterad musikalartist med roller i bl.a. Chess, Cats, Guys and Dolls, West Side Story, Les Miserables m.fl. Hon har varit solist med många av de stora orkestrarna i Skandinavien men även producerat egna föreställningar t.ex. ” Det är synd att jag blev vacker i stället för rik” och ”My Rhapsody in Blue”. Hon prisas inte minst för sin humoristiska scenpersonlighet och stora bredd.

Peter Johansson är välkänd för flera musikalroller t.ex. Saturday Night Fever i Köln, A Chorus Line och Footloose i Gbg, We Will Rock You i London . I SVT har han medverkat i Så ska det låta, Sing-A-Long, Doobidoo samt på Idrottsgalan med Malena Ernman. Han har sjungit i Allsång på Skansen och hos Robert Wells i Rhapsody in Rock.
Denna kväll blir det tillåtet både att klappa händer och stampa med fötterna!

OPERA OCH OPERETTGALA

13 NOVEMBER 2018

Konsertfakta

Datum
Tisdag 13 november

Konsertstart
19.00

R. Leoncavallo – Prolog Pajazzo
G. Verdi – Ouvertyr till Vespri Siciliani,
Cortigiani-arian
E. W. Korngold – Ouvertyr till Captain Blood,
Mein Sehnen, Mein Wähnen ur Die Tote Stadt
G. Verdi – Förspel Traviata,
Per me guinto och Io morro ur Don Carlos
A. Thomas – O Vin dissipe la tristesse
G. Bizet – Ouvertyr Carmen,
Toreadorarian
Entr’acte nr 2 ur Carmen
F. Lehar – Danilos entresång,
Ur Gold und Silber, vals
E. Kalman – Komm Zigany

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solist:
LOA FALKMAN, baryton

OPERA OCH OPERETTGALA

Denna kväll kommer en av Sveriges mest välkända och älskade artister att stå på vår scen.

Loa Falkman har sjungit de flesta av de stora rollerna inom både opera och operett. Titelrollen i Trollflöjten, Tintomara, Falstaff, Wozzeck och Läderlappen på Kungliga Operan, Don Giovanni på Drottningholm, Cavalleria Rusticana och Pajazzo på Göteborgsoperan och många fler. I den något lättare genren har han på Oscars sjungit i La Cage aux Folles och för sin fantastiske Higgins i My Fair Lady fick han Guldmasken. Stor succé gjorde han internationellt som Escamillo i Peter Brooks berömda La Tragédie de Carmen i Paris och New York; denna roll resulterade även i en film. Med sin stora bredd har han också imponerat i populära radio- och TV-program. Även på teaterscenen, nu senast under våren 2018 i sin prisade roll som Salieri, Mozarts ärkerival, på Folkoperan. Att vi lyckats locka denne gigant med sin stora charm och välklingande stämma till Borås gör oss, och säkert vår publik, överlyckliga!

Vi bjuder på dels festliga operettnummer ur Glada Änkan och Grevinnan Maritza dels mer klassiska operaörhängen från Loas rika repertoar t.ex. ur Verdis Rigoletto. Det blir pärlor också ur Die Tote Stadt och Pajazzo m.fl. Vi utlovar en minnesvärd kväll!

STRÅKTONER OCH SLAGVERK

3 FEBRUARI 2019

Konsertfakta

Datum
Söndag 3 februari

Konsertstart
14.00

M. Arnold – Little suite nr 1
F. Schubert – Symfoni i h-moll,
”Den ofullbordade”
A. Sallinen – Symfoni nr 2, Symfonisk dialog
för slagverk och orkester
J. Sibelius – Finlandia

Dirigent:
FINN ROSENGREN

Solist:
ROGER CARLSSON, slagverk

STRÅKTONER OCH SLAGVERK

I dagens konsert medverkar stråkelever från kulturskolorna i Sjuhärad.

De får spela med i två riktiga klassiker nämligen Schuberts ofullbordade symfoni och Sibelius Finlandia.

Schubert hade vid sin död endast orkestrerat de två första satserna och 20 takter av den tredje. Verket låg därefter bortglömt i en skrivbordslåda och uruppfördes 37 år efter hans död. Jean Sibelius Finlandia komponerades 1899 och uruppfördes samma år med Sibelius som dirigent. Verket framfördes under många olika namn på grund av det dåtida politiska läget.

Dagens solist Roger Carlsson är sedan 1982 slagverkare i Göteborgs Symfoniker och har också haft en sejour som solopukslagare i Sveriges Radios Symfoniorkester. En rad tonsättare har komponerat musik direkt till honom.

Aulis Sallinens Symfoni nr 2 kom till 1972 efter en beställning från Norrköpings Symfoniorkester. I symfonin visar Sallinen väl att han både kan släppa loss och kontrollera otämjbara krafter. Den solistiska slagverksstämman är väl integrerad i det stora sammanhanget. Roger har tidigare framfört verket med Borås Symfoniorkester 1979.

Har du inte tidigare hört Roger spela eller hört musik av Sallinen så utlovas en högtidstund.

Dagens dirigent, Finn Rosengren, är känd inte minst efter sin mångåriga plats som dirigent på Göteborgsoperan. Finn har gjort sig känd för sitt stora engagemang av svenska kompositörer genom olika epoker men också som pedagog med god hand med de yngre musikanterna.

Före konserten, kl. 13.30, spelar de yngsta stråkeleverna i foajén.

GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

15 MARS 2019

Konsertfakta

Datum
Fredag 15 mars

Konsertstart
19.00

W. A. Mozart – Uvertyr till Figaros bröllop
G. Nystroem – Concerto Ricercante
L. van Beethoven – Symfoni nr 3 “Eroican”

Dirigent:
HAN-NA CHANG

Solist:
ANNA CHRISTENSSON, piano

GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

Nu får vi boråsare äntligen en möjlighet att lyssna på orkestern från vår granne i väster. Det är ju inte vilken orkester som helst, GSO är av regeringen utsedd till Sveriges Nationalorkester. Den är en av våra få fullt utbyggda symfoniorkestrar med över 100 heltidsanställda musiker som har sina rötter i början av nittonhundratalet med Wilhelm Stenhammar som ledare. Vad är då naturligare än att visa upp sin hela bredd och framföra verk från det mest moderna till det mest klassiska.

Göteborgaren Gösta Nystroem, 1890-1966 hade fötterna i traditionen och blicken mot framtiden. Hans Concerto ricercante (1959) för piano och orkester är rytmiskt driven och nyfiken. Ricercante betyder ungefär ”söka”, och Nystroem sökte nog där han stod: studietidens Paris med influenser från till exempel Stravinskij och Poulenc.

Ludwig van Beethoven, 1770-1827 tillägnade sin ”hjältesymfoni” (1803) revolutionären Napoleon Bonaparte, men strök dedikationen när han utnämnt sig till kejsare. Men musiken bevarade sin revolutionära kraft och sitt humanistiska patos där glädje och sorg så småningom omvandlades till en ny tids vidunderliga uttryck.

PURCELL & PUCCINI

23 APRIL 2019

Konsertfakta

Datum
Tisdag 23 april

Konsertstart
19.00

H. Purcell – Dido och Aeneas
G. Puccini – Ur La Boheme, Madame Butterfly, Turandot och Tosca bl.a.

Presentation:
MONICA DANIELSON

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

BORÅS SYMFONISKA KÖR

Solister:
VIKTOR JOHANSSON, TENOR
MARCO STELLA, BARYTON

OPERASTUDENTER FRÅN HÖGSKOLAN
FÖR SCEN OCH MUSIK I GÖTEBORG

PURCELL & PUCCINI

Aeneas var en central figur i det antika Grekland, son till Afrodite och förfader till Romulus och Remus som grundade Rom, kanske inte i verkligheten men dock i Vergilius diktning. Aeneas äventyr i Karthago har inspirerat flera operakompositörer. I Sverige gjordes en i slutet på sjuttonhundratalet av Josef Martin Krauss efter en idé av Gustav III. Henry Purcells version, Dido och Aeneas, kom redan under barocken. Purcell (1659-1695) skrev huvudsakligen sakral musik men även musik för scenen. Dido och Aeneas är dock hans enda verkliga opera. Förutom drottning Dido och den trojanske prinsen Aeneas förekommer häxor, andar och trollpackor och stor dramatik.

Solisterna i Dido & Aeneas är Operautbildningens avgångsklass som består av sju unga kvinnor – just som den gjordes vid uruppförandet 1689 på Mr. Josias Priests Boarding School; ”An opera by Young Gentlewomen”!

Efter paus hoppar vi ett långt stycke framåt i tiden. Giacomo Puccini levde mellan 1858 och 1924.
Puccini, som arbetade i Verdis fotspår, hade stor framgång redan under sin livstid. Han arbetade framför allt med solisternas melodier och storartade körer. Vi kommer att erbjuda både det ena och det andra i de nummer vi får höra från några av hans mest berömda operor. Mer spelade och fulla av vackra melodier är den ruskiga sagan Turandot, den sorgliga Madama Butterfly och den dramatiska Tosca. Låt oss tillsammans njuta av arior fyllda av längtan, smärta och kärlek som; Toscas ”Vissi d’arte” och Madame Butterflys ”Un bel di vedremo” bl.a. Damrösterna från HSM kompletteras med två mansröster.

SCENSOMMARKONSERT MED GO

27 AUGUSTI 2019

Konsertfakta

Datum
Tisdag 27 augusti

Konsertstart
19.00

W.A.Mozart – Ur Figaros bröllop
och Così fan tutte
G. Bizet – Ur Carmen
R. Wagner – Ur Valkyrian
G. Puccini – Ur La bohème och Tosca
B. Britten – Ur Döden i Venedig

Presentation:
GÖRAN GADEMAN

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister:
FRIDA ENGSTRÖM, sopran
GABRIELLA LOCATELLI, sopran
ÅKE ZETTERSTRÖM, baryton
TOMAS LIND, tenor

SCENSOMMARKONSERT MED GO

Vi inleder höstsäsongen med ett regionalt samarbete. Solister från GöteborgsOperan kommer tillsammans med vår symfoniorkester att genomföra ett program baserat på operahusets nya säsong. Deras mycket varierande program innehåller både skämt och allvar.

Det inleds med Figaros bröllop som innehåller kärlek, intriger och total förvirring dvs. sjuttonhundratalets musikaliska variant på genren fars. Den totala motsatsen till detta är Don Josés kärlekshistoria med Carmen som slutar allt annat än lyckligt men där känslorna skapar underskön musik. I storsatsningen Nibelungens ring kommer nu andra delen Valkyrian. Man kan svårligen tänka sig något mer ”wagnerskt” än denna mastodont till operaserie. Ett helt annat tonspråk möter man under takåsarna i Paris. Där utspelas Puccinis La bohème bland romantiska ungdomar. Lika lätt som för Rodolfo att bli kär i Mimì är det för oss i publiken att bli förälskad i musiken. Nästa Mozartkomedi under säsongen är Così fan tutte med lättsam musik och ytterligare ett bidrag från nämnde kompositör till att det faktiskt finns operor som slutar lyckligt. Allvarlig är däremot Benjamin Brittens opera Döden i Venedig. I säsongens sista uppsättning Tosca, kombineras, ursäkta uttrycket, en gräslig handling med musik av högsta njutbarhet dvs. när Puccini är som bäst. Efter paus följer ”roliga timmen” när solisterna gör sina fria val av repertoar.

Allt detta presenteras av GöteborgsOperans dramaturg Göran Gademan som två år i rad ingått i det vinnande laget i SVT:s Kulturfrågan Kontrapunkt.

RICKARD SÖDERBERG I HÖGFORM

12 NOVEMBER 2019

Konsertfakta

Datum
Tisdag 12 november

Konsertstart
19.00

L.v. Beethoven – Uvertyr till Coriolanus
G. F. Händel – Ombra mai fu
C. Sjöberg – Tonerna
W. A. Mozart – Ur Don Giovanni
W. Stenhammar – Canzonetta
R. Wagner – Ur Lohengrin, Tannhäuser
P. Tjajkovski – Valse
S. Prokofiev – Urr Romeo och Julia
G. Bizet – Toreadorarian ur Carmen
Musikalnummer och sånger av
H. Arlen, J. Styne,
F. Mercury 

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solist:
RICKARD SÖDERBERG, tenor

RICKARD SÖDERBERG I HÖGFORM

En mer karismatisk scenpersonlighet än Rickard Söderberg får man leta efter! Han kan med svärta och glimt i ögat roa en publik med allt från opera och musikal till pop.

Han inledde sin sångkarriär på Operaakademiet i Köpenhamn efter en pianistutbildning på HSM i Göteborg. Rickard har sjungit barockmusik, Mozart och Wagner och gjorde stor succé på Drottningholmsteatern med Alcina av Händel. På Malmöoperan har han gjort roller i Rucklarens väg, Madama Butterfly, Trollflöjten, Don Giovanni m.fl. Känd från flera folkkära program som Körslaget, Let´s Dance och Melodifestivalen och 2017 som en av deltagarna i Kulturfrågan Kontrapunkt i SVT. Gärna sjunger han musikal och anser det viktigt att använda hela sitt röstomfång och bryta gränser inom musikens genrer. Han har ett brinnande engagemang för samhälls- och hbtq-frågor.

Denna kväll visar han sin oerhörda bredd i ett mycket varierat program. Några exempel: Ur Wagners Tannhäuser sjunger han den underbara Sången till aftonstjärnan. Vi får lyssna till en härlig blandning av populära sånger som, Tonerna av Sjöberg och Over the rainbow. Det blir ett flertal musikalnummer. Han briljerar med kända örhängen ur The Queens You take my breath away inte minst med Exercises in free love, som skrevs direkt för operasångerskan Montserrat Caballé av Freddie Mercury.

HIGH SCORE

26 JANUARI 2020

Konsertfakta

Datum
Söndag 26 januari

Konsertstart
14.00

PROGRAM
Bl.a:
Super Mario 
Angry Birds 
Game of Thrones 
Pirates of the Caribbean 
Song from a Secret Garden
Flagparade – Star Wars
Battlefield 3 
World of Warcraft 
Gudfadern 

Dirigent:
ULF WADENBRANDT

Solist:
IDA WADENBRANDT, violin

HIGH SCORE

För många unga idag så sker det första mötet med konstmusik genom just musik till dataspel och filmer. Många stora speltillverkare anlitar kompositörer från alla läger för att förhöja stämningen i sina spel. Mycket av den musiken klarar sig också bra på egna ben.

Därför bjuder nu Borås Symfoniorkester på en bländande konsert med musik från spel och filmer som: Tetris, Super Mario, Battlefield, World of Warcraft, Pirates of the Caribbean, Gudfadern, Star Wars, Game of Thrones m.m. Som solist i Song from a secret garden hör vi Ida Wadenbrandt, violin.

Räkna med en omväxlande, spännande och känslomässigt laddad konsert!

Vi har idag åter glädjen att välkomna Ulf Wadenbrandt som dirigent.

Han har vid flertal tillfällen lett orkestern i bl.a. Stjärnkväll på Åhaga, Liverpool plays Beatles och i samband med Nordic Textile Award 2011 med Robert Wells som solist. Nämnas kan att då pristagaren Hrafnhildur arbetar med hår fick hon en hårlock av både Ulf och Robert som fästes vid diplomet.

Ulf har dirigerat namnkunniga orkestrar såsom Czech National Symphony Orchestra, Norrköpings Symfoniorkester, DalaSinfoniettan, Jönköpings Sinfonietta, Gävle symfoniorkester, GWO. Han är känd för sina gränsöverskridande konserter, främst en blandning av klassiskt, pop och rock och har fått motta flera priser. Till exempel belönades han 2009 med Charlie Norman-priset.

Ulf är från och med hösten 2018 gästdirigent för Russian Philharmonic Orchestra och är även dirigent för Sweden Symphony Orchestra.

EN KVÄLL MED ROMANTIK

17 MARS 2020

Konsertfakta

Datum
Tisdag 17 mars

Konsertstart
19.00

PROGRAM
M. Bruch – Ouvertyren till operan Die Loreley
– Violinkonsert nr 1 i g-moll op. 26
F. Mendelssohn – Symfoni nr 3 i a-moll op. 56

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solist:
ANDERS HJORTVALL, violin

EN KVÄLL MED ROMANTIK

Borås Symfoniorkester inleder kvällens konsert med Ouvertyren till Operan Die Loreley, opera i fyra akter av Max Bruch, komponerad 1863.

Ouvertyren kan ses som en promenad genom den rhenska landsbygden och vars musik påminner om både Beethoven och Weber.
Konserten fortsätter med Max Bruchs violinkonsert nr 1 i g-moll op. 26, komponerad 1866 och är en av de mest populära och spelade violinkonserterna.

Kvällens solist Anders Hjortvall började sin musikerbana på Borås Musikskola där han som sjuåring tog lektioner för Margaretha Hedlund och antogs som 15-åring vid Göteborgs Musikhögskola. Han har vunnit första pris i Yamaha Music Foundations tävling och i Ljunggrenska tävlingen. Anders är konsertmästare i Malmö Operaorkester.

Efter pausen får vi avnjuta Felix Mendelssohn-Bartholdys symfoni nr 3 i a-moll op. 56 ”Den skotska”, komponerad 1842. Mendelssohns musik kännetecknas av en utpräglad tydlighet och måttlighet. Hans komponerande innehåller dessutom en lyrisk känslighet som uttrycks i ett perfekt balanserat tonspråk.

Kvällens tonsättare representerar romantiken under 1800-talet.

FAVORITI DI VERDI

28 APRIL 2020

Konsertfakta

Datum
Tisdag 28 april

Konsertstart
19.00

PROGRAM
G. Verdi
Ouvertyrer, arior, ensembler
och körnummer ur
Un giorno di regno, Rigoletto, La traviata,
Maskeradbalen, Falstaff, Aida

Presentation:
MONICA DANIELSON

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

BORÅS SYMFONISKA KÖR

Sångsolister:
MASTERSTUDENTERNA I OPERA
FRÅN HÖGSKOLAN
FÖR SCEN OCH MUSIK I GÖTEBORG

FAVORITI DI VERDI Konserten inställd pga. COVID-19

Med mer än 25 operor, varav minst ett dussin som regelbundet spelas, är Giuseppe Verdi en av de mest framgångsrika operakompositörerna. Till skillnad från en del missförstådda genier hade Verdi stor framgång redan under sin 87-åriga livstid.

Om man följer hans gärning får man en imponerade rad av kända titlar.

Det börjar med Un giorno di regno när han är 27 år. Fortsätter sedan med Nabucco 29, Macbeth 34, Rigoletto 38, Trubaduren 39, La traviata 40, Simon Boccanegra 44, Maskeradbalen 46, Ödets makt 49, Don Carlos 55, Aida 58, Othello 73 och Falstaff som har premiär när Verdi är 80 år. Med naturlighet och elegans skapade han många arior och körstycken som lätt sätter sig i minnet.

I kvällens program plockar vi upp ett antal favoriter ur denna rika repertoar. Det är masterstudenterna i opera på Högskolan för scen och musik som traditionsenligt utgör kärnan av solisterna. Ytterligare någon sångare kan tillkomma för att skapa kompletta ensembler.

Därutöver skall vi låta vår förra säsongens bildade Borås Symfoniska Kör framträda i några av Verdis mest älskade körpartier.

Monica Danielson, som är ansvarig för operautbildningen på HSM, kommer även denna gång att ledsaga oss genom programmet.

BEETHOVEN

12 OKTOBER 2021

Konsertfakta

Datum
Tisdag 12 oktober

Konsertstart
19.00

Dirigent
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister
NIKLAS SIVELÖV, piano

Program
L. v. Beethoven – 
Pianokonsert nr 4 i G-dur

Symfoni nr 3 i Ess-dur ”Eroica” op. 55

BEETHOVEN

Solist vid denna konsert är en av Skandinaviens i dag ledande pianister, Niklas Sivelöv. Han är känd för en stark scennärvaro då han ofta trollbinder sin publik. Niklas har uppträtt med många av de ledande orkestrarna i Europa och vunnit flera internationella utmärkelser.
Denna kväll kommer han att framföra Beethovens fjärde pianokonsert. Konserten uruppfördes 1807 och räknas i våra dagar som ett av de mest centrala verken i pianokonsertlitteraturen. Beethovens tredje symfoni, ”Eroica”, är ett stort lyssnaräventyr där överraskningarna kommer slag i slag.

BORÅS 400 ÅR

JUBILEUMSKONSERT

9 NOVEMBER 2021

Konsertfakta

Datum
Tisdag 9 november

Konsertstart
19.00

Dirigent
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister
MAGNUS CARLSSON
EWA ROOS
ANDERS LORENTZON
ANN-CHRISTINE LARSSON
MARIE ARTURÉN

Program
En glad överraskning

JUBILEUMSKONSERT

Vi firar Borås 400 år med en genreöverskridande musikalisk upplevelse med allt från lättare klassisk musik till mera nutida tongångar. Detta blandas med lite humor och en del nostalgi, med många kopplingar till Borås.

De medverkande är Magnus Carlsson (från Fristad), Ewa Roos (från Göta), Marie Arturén (från Grovare). Dessutom två operasångare i form av Anders Lorentzon och Ann-Cristine Larsson samt hennes man dirigenten Joachim Gustafsson (från Brämhult). Därtill en stor kör från hela Borås samt en Symfoniorkester från Borås med omnejd.

Säljstart är den 15 oktober men du kan redan från den 13 oktober gå in på abonnemang och göra en bättre affär så länge platser finns kvar.

Konserten genomförs med bidrag från Tore G Wärenstams stiftelse och Sparbanksstiftelsen Sjuhärad.

MUSIKALISKA ARV

22 MARS 2022

Konsertfakta

Datum
Tisdag 22 mars

Konsertstart
19.00

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solist:
AMALIE STAHLHEIM, cello

Program
F. Delius – A walk to the Paradise Garden
ur ”A village Romeo and Juliet”
E. Elgar – Cellokonsert i e-moll, Op. 85
R. Schumann – Symfoni nr 4 i d-moll, Op. 120

MUSIKALISKA ARV

Kvällens cellist, Amalie Stahlheim vann Musikaliska akademins Solistpris 2018 med just Elgars cellokonsert. Med teknisk briljans och stort personligt uttryck spelar hon på en cello byggd av Ruggieri (1687).
Detta är Elgars sista stora verk som han skrev strax efter det första världskriget 1919. A walk to the paradise garden är ett underbart vackert stycke ur Delius opera A village Romeo and Juliet. Vi får även höra Schumanns sista stora verk, den fjärde symfonin som färdigställdes 1853.
Två stora kompositörers testamenten till eftervärlden framförs denna kväll.

FAVORITI DI VERDI

26 APRIL 2022

Konsertfakta

Datum
Tisdag 26 april

Konsertstart
19.00

Presentation
MONICA DANIELSON

Dirigent
FINN ROSENGREN

BORÅS SYMFONISKA KÖR

Sångsolister
MASTERSTUDENTERNA I OPERA
FRÅN HÖGSKOLAN
FÖR SCEN OCH MUSIK I GÖTEBORG

Program
G. Verdi – Ouvertyrer, arior, ensembler
och körnummer ur
Un giorno di regno, Rigoletto, La traviata,
Maskeradbalen, Falstaff, Aida

FAVORITI DI VERDI

Med mer än 25 operor, varav minst ett dussin som regelbundet spelas, är Giuseppe Verdi en av de mest framgångsrika operakompositörerna. Till skillnad från en del missförstådda genier hade Verdi stor framgång redan under sin 87-åriga livstid.

Om man följer hans gärning får man en imponerade rad av kända titlar.

Det börjar med Un giorno di regno när han är 27 år. Fortsätter sedan med Nabucco 29, Macbeth 34, Rigoletto 38, Trubaduren 39, La traviata 40, Simon Boccanegra 44, Maskeradbalen 46, Ödets makt 49, Don Carlos 55, Aida 58, Othello 73 och Falstaff som har premiär när Verdi är 80 år. Med naturlighet och elegans skapade han många arior och körstycken som lätt sätter sig i minnet.

I kvällens program plockar vi upp ett antal favoriter ur denna rika repertoar. Det är masterstudenterna i opera på Högskolan för scen och musik som traditionsenligt utgör kärnan av solisterna. Ytterligare någon sångare kan tillkomma för att skapa kompletta ensembler.

Därutöver skall vi låta den tidigare bildade Borås Symfoniska Kör framträda i några av Verdis mest älskade körpartier.

Monica Danielson, som är ansvarig för operautbildningen på HSM, kommer även denna gång att ledsaga oss genom programmet.

Med hänsyn till att nya operaelever tillkommit efter programmets planering, kan vissa justeringar bli aktuella.

FRÅN BACH
TILL HARRY POTTER

28 AUGUSTI 2022

Konsertfakta

Datum
Söndag 28 augusti

Konsertstart
14.00

Dirigent
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister
LISA FORD, valthorn
JONATAN OLOFZON, valthorn

Presentatör
ANCI HJULSTRÖM

Program
J. S. Bach – Air ur Orkestersvit nr 3 D-Dur
W. A. Mozart – Ur Eine Kleine Nachtmusik
J. Haydn – Konsert för 2 horn och orkester
I. Stravinsky – Cirkuspolka för en ung elefant
H. Alfvén – Vallflickans dans
M. Mussorgsky – Ur Tavlor på en utställning
J. Williams – Filmmusik från Harry Potter

Efter paus sker utdelning av Weylerths Stipendium

FRÅN BACH TILL HARRY POTTER

Följ med oss på en resa genom musikhistorien! Vår reseledare är Anci Hjulström, en mångsysslare i musik- och teatervärlden! Anci är en av grundarna till sångensemblen AMANDA, en konstellation som utvecklat begreppet ”scenisk kör”, helt enkelt att också fysiskt gestalta musik.
Vi får möta de stora tonsättarna i deras största hits. Vi kommer att bjuda på musik av kompositörer från Bach via Haydn, och hans konsert för två valthorn och orkester, till John Williams och hans nutida filmmusik. Att musik också kan levandegöra bilder kommer vi få höra i Mussorgskys färgrika Tavlor på en utställning.

Du som köpt din biljett till föreställningen som skulle varit den 13 februari 2022 behåller den. Den gäller alltså till den här föreställningen.

THE SOUND OF BEAUTIFUL MUSIC

1 NOVEMBER 2022

Konsertfakta

Datum
Tisdag 1 november

Konsertstart
19.00

Dirigent
ANDERS BERGLUND

Solister
EMMI CHRISTENSSON, sång
CHRISTIAN SVARFVAR, violin

Program
Musik från bl.a. Kristina från Duvemåla, Chess, Phantom of the Opera, Sound of Music m.m.

THE SOUND OF BEAUTIFUL MUSIC

Konserten innehåller musikaliska pärlor av Benny Andersson, Andrew Lloyd Webber, Richard Rogers, Quincy Jones m.fl. och vi se fram emot en kväll av idel igenkända pärlor. Tanken är att framföra vacker musik utan att titta på trender, helt enkelt bara njutbar musik – en fröjd för örat.

Medverkande solister är den fantastiska sopranen Emmi Christensson som med sin röst förtrollat publiken i musikaler såsom Sound of music, West Side story, Les Miserables och framför allt som Christine i Fantomen på Operan. En roll hon gjorde två år på West End i London och ett år på Cirkus i Stockholm. Emmi har även gjort rösten till Belle i den nya filmatiseringen av ”Beauty and the beast”.

Medverkar gör också Christian Svarfvar, en av Sveriges och kanske Europas främsta violinister. Med examen från Kungl. Musikhögskolan och Juilliard School of Music i New York skördar han framgångar vart han än kommer. Nu senast i en inspelning med London Philharmonic Orchestra där han bl.a framför Bruchs violinkonsert.

På dirigentpulten står Anders Berglund, en av Sveriges ledande musikprofiler under närmare 50 år. Anders har under många år haft ett otal uppdrag inom svenskt musikliv. Han har dirigerat så gott som alla svenska symfoniorkestrar och inte minst som dirigent för Melodifestivalen under många år samt medverkat i ”Så ska det låta” över hundra gånger.

TROLLFLÖJTEN, VARGEN OCH FAGOTTEN

12 FEBRUARI 2023

Konsertfakta

Datum
Söndag 12 februari

Konsertstart
14.00

Dirigent
SAGA EKEDAL

BORÅS SYMFONIORKESTER

Solist
SEBASTIAN STEVENSSON, fagott

Program
Inleds med ett stycke av Kulturskolans elever.
W. A. Mozart – Ouvertyr till Trollflöjten
C. M. v. Weber –  Fagottkonsert i F-dur , op. 75
W. A. Mozart – Fagottkonsert i B-dur, K.191
S. Prokofjev – Peter och vargen (med en berättarröst)

TROLLFLÖJTEN, VARGEN OCH FAGOTTEN

Vi gläds åt att i denna familjekonsert kunna presentera unga talanger, såväl solist som dirigent och kulturskoleelever.

Sebastian Stevensson är en av vår tids lysande unga instrumentalister och som gärna delar med sig av sin kunskap. Sebastian ville absolut träffa Kulturskolans elever vid sitt besök i Borås. Familjekonserten kommer att inledas med ett stycke av Kulturskolans elever.

Vi kommer sedan att få lyssna till två fagottkonserter av dels Weber, dels Mozart. Till detta kommer orkestern även att framföra Ouvertyren till Trollflöjten av Mozart och Peter och vargen av Sergej Prokofjev med en berättarröst.

Sebastian föddes 1987 i en musikfamilj i Sigtuna och började spela klarinett innan han som 10-åring bytte till fagott. Sebastian började sina studier på̊ Kungliga Musikhögskolan i Stockholm 2004 innan han 2008 flyttade till Mannheim i Tyskland för fortsatta studier. Hösten 2009 flyttade Sebastian till Oslo där han arbetade på Norska Operan innan han ett år senare kom till Köpenhamn för ett vikariat som solofagottist i Danmarks Radio Symfoniorkester där han sedan 2012 har en fast plats.

Under 2015 arbetade Sebastian som solofagottist i Münchner Philharmoniker. Som gästmusiker har han samarbetat med de stora orkestrarna i bl.a. London, Birmingham, Stockholm, Berlin och Rotterdam. Sebastian har även lett mästarkurser för musikhögskolestudenter och mottagit flera mycket prestigefyllda priser.

Saga Ekedal är en nyutbildad dirigent som tog sin examen i somras tillsammans med Linköpings Symfoniorkester. Hon har studerat ett 4-årigt kandidatprogram i dirigering vid Universitet i Stavanger och har bl.a dirigerat Orpheus Kammerorkester Wien.

TROLLFLÖJTEN CONCERTANTE

25 APRIL 2023

Konsertfakta

Datum
Tisdag 25 april

Konsertstart
19.00

Dirigent
JOACHIM GUSTAFSSON

BORÅS SYMFONIORKESTER

Presentation:
MONICA DANIELSON

Solister
Studenter från Högskolan för Scen och Musik
i Göteborg

Program
W.A. Mozart – Arior och musikstycken ur Trollflöjten

G. Rossini – Ouvertyr till Italienskan i Alger; Ur Barberaren i Sevilla; Ur La Cenerentola (Askungen)

TROLLFLÖJTEN CONCERTANTE

Die Zauberflöte är en opera i två akter av Wolfgang Amadeus Mozart från 1791.

Efter svensk premiär 1812 har den spelats åtskilliga gånger i vårt land och många minns säkert tv-versionen regisserad av Ingemar Bergman. Intrigen är tämligen komplex och fantasirik men vi får hoppas att studierektorn, Monica Danielson, vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg ledsagar oss så att vi får ett sammanhang även i detta konsertanta framförande.

Efter paus spelas också några verk av Rossini.