• Spelåret 2018-2019

  • GREAT AMERICAN SONGBOOK

    25 september

  • OPERA OCH OPERETTGALA

    13 november

  • STRÅKTONER OCH SLAGVERK

    3 februari

  • GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

    15 mars

  • PURCELL & PUCCINI

    23 april

Kommande konserter

GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

15 MARS 2019

Konsertfakta

Datum
Fredag 15 mars

Konsertstart
19.00

W. A. Mozart – Uvertyr till Figaros bröllop
G. Nystroem – Concerto Ricercante
L. van Beethoven – Symfoni nr 3 “Eroican”

Dirigent:
HAN-NA CHANG

Solist:
ANNA CHRISTENSSON, piano

GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

Nu får vi boråsare äntligen en möjlighet att lyssna på orkestern från vår granne i väster. Det är ju inte vilken orkester som helst, GSO är av regeringen utsedd till Sveriges Nationalorkester. Den är en av våra få fullt utbyggda symfoniorkestrar med över 100 heltidsanställda musiker som har sina rötter i början av nittonhundratalet med Wilhelm Stenhammar som ledare. Vad är då naturligare än att visa upp sin hela bredd och framföra verk från det mest moderna till det mest klassiska.

Göteborgaren Gösta Nystroem, 1890-1966 hade fötterna i traditionen och blicken mot framtiden. Hans Concerto ricercante (1959) för piano och orkester är rytmiskt driven och nyfiken. Ricercante betyder ungefär ”söka”, och Nystroem sökte nog där han stod: studietidens Paris med influenser från till exempel Stravinskij och Poulenc.

Ludwig van Beethoven, 1770-1827 tillägnade sin ”hjältesymfoni” (1803) revolutionären Napoleon Bonaparte, men strök dedikationen när han utnämnt sig till kejsare. Men musiken bevarade sin revolutionära kraft och sitt humanistiska patos där glädje och sorg så småningom omvandlades till en ny tids vidunderliga uttryck.

PURCELL & PUCCINI

23 APRIL 2019

Konsertfakta

Datum
Tisdag 23 april

Konsertstart
19.00

H. Purcell – Dido och Aeneas
G. Puccini – Ur Syster Angelica, Turandot, Madama Butterfly och Tosca

Presentation:
MONICA DANIELSON

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister:
OPERASTUDENTER FRÅN HÖGSKOLAN
FÖR SCEN OCH MUSIK I GÖTEBORG

PURCELL & PUCCINI

Aeneas var en central figur i det antika Grekland, son till Afrodite och förfader till Romulus och Remus som grundade Rom, kanske inte i verkligheten men dock i Vergilius diktning. Aeneas äventyr i Karthago har inspirerat flera operakompositörer. I Sverige gjordes en i slutet på sjuttonhundratalet av Josef Martin Krauss efter en idé av Gustav III. Henry Purcells version, Dido och Aeneas, kom redan under barocken. Purcell (1659-1695) skrev huvudsakligen sakral musik men även musik för scenen. Dido och Aeneas är dock hans enda verkliga opera. Förutom drottning Dido och den trojanske prinsen Aeneas förekommer häxor, andar och trollpackor och stor dramatik.

Solisterna i Dido & Aeneas är Operautbildningens avgångsklass som består av sju unga kvinnor – just som den gjordes vid uruppförandet 1689 på Mr. Josias Priests Boarding School; ”An opera by Young Gentlewomen”!

Efter paus hoppar vi ett långt stycke framåt i tiden. Giacomo Puccini levde mellan 1858 och 1924.
Puccini, som arbetade i Verdis fotspår, hade stor framgång redan under sin livstid. Han arbetade framför allt med solisternas melodier och storartade körer. Vi kommer att erbjuda både det ena och det andra i de nummer vi får höra från några av hans mest berömda operor. Syster Angelica är en enaktare i klostermiljö, en pärla fylld av vackra ensembler för kvinnoröster. Mer spelade och fulla av vackra melodier är den ruskiga sagan Turandot, den sorgliga Madama Butterfly och den dramatiska Tosca. Låt oss tillsammans njuta av arior fyllda av längtan, smärta och kärlek som; Toscas ”Vissi d’arte”, Madama Butterflys ”Un bel di vedremo” och Liùs ”Signore ascolta”. Damrösterna från HSM kompletteras med en eller två mansröster.