• Spelåret 2018-2019

  • GREAT AMERICAN SONGBOOK

    25 september

  • OPERA OCH OPERETTGALA

    13 november

  • STRÅKTONER OCH SLAGVERK

    3 februari

  • GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

    15 mars

  • PURCELL & PUCCINI

    23 april

Kommande konserter

STRÅKTONER OCH SLAGVERK

3 FEBRUARI 2019

Konsertfakta

Datum
Söndag 3 februari

Konsertstart
14.00

M. Arnold – Little suite nr 1
F. Schubert – Symfoni i h-moll,
”Den ofullbordade”
A. Sallinen – Symfoni nr 2, Symfonisk dialog
för slagverk och orkester
J. Sibelius – Finlandia

Dirigent:
FINN ROSENGREN

Solist:
ROGER CARLSSON, slagverk

STRÅKTONER OCH SLAGVERK

I dagens konsert medverkar stråkelever från kulturskolorna i Sjuhärad.

De får spela med i två riktiga klassiker nämligen Schuberts ofullbordade symfoni och Sibelius Finlandia.

Schubert hade vid sin död endast orkestrerat de två första satserna och 20 takter av den tredje. Verket låg därefter bortglömt i en skrivbordslåda och uruppfördes 37 år efter hans död. Jean Sibelius Finlandia komponerades 1899 och uruppfördes samma år med Sibelius som dirigent. Verket framfördes under många olika namn på grund av det dåtida politiska läget.

Dagens solist Roger Carlsson är sedan 1982 slagverkare i Göteborgs Symfoniker och har också haft en sejour som solopukslagare i Sveriges Radios Symfoniorkester. En rad tonsättare har komponerat musik direkt till honom.

Aulis Sallinens Symfoni nr 2 kom till 1972 efter en beställning från Norrköpings Symfoniorkester. I symfonin visar Sallinen väl att han både kan släppa loss och kontrollera otämjbara krafter. Den solistiska slagverksstämman är väl integrerad i det stora sammanhanget. Roger har tidigare framfört verket med Borås Symfoniorkester 1979.

Har du inte tidigare hört Roger spela eller hört musik av Sallinen så utlovas en högtidstund.

Dagens dirigent, Finn Rosengren, är känd inte minst efter sin mångåriga plats som dirigent på Göteborgsoperan. Finn har gjort sig känd för sitt stora engagemang av svenska kompositörer genom olika epoker men också som pedagog med god hand med de yngre musikanterna.

18:30 spelar de yngsta stråkeleverna i foajén.

GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

15 MARS 2019

Konsertfakta

Datum
Fredag 15 mars

Konsertstart
19.00

A. Clyne – Rewind
G. Nystroem – Concerto Ricercante
L. van Beethoven – Symfoni nr 3 “Eroican”

Dirigent:
HAN-NA CHANG

Solist:
ANNA CHRISTENSSON, piano

GÄSTSPEL AV GÖTEBORGS SYMFONIKER

Nu får vi boråsare äntligen en möjlighet att lyssna på orkestern från vår granne i väster. Det är ju inte vilken orkester som helst, GSO är av regeringen utsedd till Sveriges Nationalorkester. Den är en av våra få fullt utbyggda symfoniorkestrar med över 100 heltidsanställda musiker som har sina rötter i början av nittonhundratalet med Wilhelm Stenhammar som ledare. Vad är då naturligare än att visa upp sin hela bredd och framföra verk från det mest moderna till det mest klassiska.

Yngst är Anna Clyne, född i London 1980. Hon började komponera i elvaårsåldern och har hunnit vara ”huskompositör” hos Chicago Symphony Orchestra, Orchestre national d’Île-de-France samt för Baltimore Symphony Orchestra. I hennes Rewind från 2006 möts de förvridna bilderna och de förvrängda ljuden från ett videoband som spolas tillbaka och där repetitionen utgör själva musikens rörelse.

Göteborgaren Gösta Nystroem, 1890-1966 hade fötterna i traditionen och blicken mot framtiden. Hans Concerto ricercante (1959) för piano och orkester är rytmiskt driven och nyfiken. Ricercante betyder ungefär ”söka”, och Nystroem sökte nog där han stod: studietidens Paris med influenser från till exempel Stravinskij och Poulenc.

Ludwig van Beethoven, 1770-1827 tillägnade sin ”hjältesymfoni” (1803) revolutionären Napoleon Bonaparte, men strök dedikationen när han utnämnt sig till kejsare. Men musiken bevarade sin revolutionära kraft och sitt humanistiska patos där glädje och sorg så småningom omvandlades till en ny tids vidunderliga uttryck.

PURCELL & PUCCINI

23 APRIL 2019

Konsertfakta

Datum
Tisdag 23 april

Konsertstart
19.00

H. Purcell – Dido och Aeneas
G. Puccini – Ur Syster Angelica, Turandot, Madama Butterfly och Tosca

Presentation:
MONICA DANIELSON

Dirigent:
JOACHIM GUSTAFSSON

Solister:
OPERASTUDENTER FRÅN HÖGSKOLAN
FÖR SCEN OCH MUSIK I GÖTEBORG

PURCELL & PUCCINI

Aeneas var en central figur i det antika Grekland, son till Afrodite och förfader till Romulus och Remus som grundade Rom, kanske inte i verkligheten men dock i Vergilius diktning. Aeneas äventyr i Karthago har inspirerat flera operakompositörer. I Sverige gjordes en i slutet på sjuttonhundratalet av Josef Martin Krauss efter en idé av Gustav III. Henry Purcells version, Dido och Aeneas, kom redan under barocken. Purcell (1659-1695) skrev huvudsakligen sakral musik men även musik för scenen. Dido och Aeneas är dock hans enda verkliga opera. Förutom drottning Dido och den trojanske prinsen Aeneas förekommer häxor, andar och trollpackor och stor dramatik.

Solisterna i Dido & Aeneas är Operautbildningens avgångsklass som består av sju unga kvinnor – just som den gjordes vid uruppförandet 1689 på Mr. Josias Priests Boarding School; ”An opera by Young Gentlewomen”!

Efter paus hoppar vi ett långt stycke framåt i tiden. Giacomo Puccini levde mellan 1858 och 1924.
Puccini, som arbetade i Verdis fotspår, hade stor framgång redan under sin livstid. Han arbetade framför allt med solisternas melodier och storartade körer. Vi kommer att erbjuda både det ena och det andra i de nummer vi får höra från några av hans mest berömda operor. Syster Angelica är en enaktare i klostermiljö, en pärla fylld av vackra ensembler för kvinnoröster. Mer spelade och fulla av vackra melodier är den ruskiga sagan Turandot, den sorgliga Madama Butterfly och den dramatiska Tosca. Låt oss tillsammans njuta av arior fyllda av längtan, smärta och kärlek som; Toscas ”Vissi d’arte”, Madama Butterflys ”Un bel di vedremo” och Liùs ”Signore ascolta”. Damrösterna från HSM kompletteras med en eller två mansröster.